Testa din Signalsubstans personlighet. 

Se om något av symptomen eller besvären stämmer in på dig, känner du igen dig kanske du har en brist på signalsubstanser eller en obalans. För att höja nivån, testa ett eller flera av våra tips. Gör en utvärdering efter några veckor och kolla av dina symptom eller besvär igen. Har ingenting hänt kanske du behöver stöttning av kosttillskott eller aktiva mediciner. Hör gärna av dig om du undrar över något.

 

 

 

 

Psykiska/fysiska

symptom eller besvär

Brist på signal-substansen

Tips på vad du kan göra för att höja nivån på den bristande signalsubstansen

 

Trött, energilös, deppad.

Tåla ej värme. Svårt att visa ilska och säga nej.

Dålig koncentration.

 

Noradrenalin

 

Var noga med vad du väljer att göra, gör det som du känner att du får energi av.

Säg nej när du menar NEJ och ja när du menar JA. Var med människor som du mår bra med. Vila när du är trött, helst innan du blir trött. Stanna upp och lyssna på din kropp, var lyhörd.

 

Frusen, trög i tanken, ögon problem, minnes problem, torr i munnen.

Svårt för att svettas.

Acetylkolin

Börja meditera. Bli medveten om din andning.

Sitt ner och andas djupa andetag 5 min varje dag.

Pröva en frigörande andningssession.

Ät kosttillskott som bidrar till en bättre egen produktion av acetylkolin.

 

Ont i "själen" eller kroppen,

ofta ledsen utan anledning, deppad, svårt för att sova, ältar tankar. känselstörningar, arg, 

"panikångest".

Serotonin

Rör på kroppen i någon form, promenera är bra men dansa är bättre. Se på roliga filmer.

Gör saker som får dig att skratta 3 ggr per vecka. Prata om det som du känner och om ditt mående. Pröva yoga och andningsövningar.

Var med människor som kan förstå dig.

Ta kosttillskott.

 

Initiativlös, passiv, kraftlös,

sug efter "snabba kickar", 

sug efter alkohol, socker, droger,

shoppoholik, träningsberoende.

 

Dopamin

 

Gör en ny sak varje vecka, ex besök en plats som du inte varit på. Ta initiativ.

Gör det som du länge har tänkt göra.

Om möjligt säg det som du tänker.

När suget kommer, sitt ner och andas i 5 min, meditera.

Gör eld andning 1- 3 min. Se instruktioner!

 

Obalanserad i humöret, irriterad och arg ofta, svårt för astt slappna av, måste alltid ha någonting att göra.

GABA

Meditera, prioritera det som ger dig energi, balansera aktivitet och vila, ta kosttillskott. Eldandning och växelandning genom vänster och höger nasborre.

Drick grönt te som innehåller aminosyran L-theanin vilket bidrar till bildandet av GABA.

 

 
stäng